1. Admin2

    Jag har världens bästa jobb!

    by

    Mitt jobb är att läsa deckare och att prata och skriva om deckare i olika sammanhang, inom och utom Sverige. Ofta är jag ute och håller deckarföreläsningar på bibliotek eller universitet, samtalar med deckarförfattare på scen på bokmässor och deckarfestivaler. Och inte minst möter jag en massa andra härliga deckarälskare och deckarläsare. Deckarläsare är inte som de flesta andra läsare. De läser mer och kan oftast otroligt mycket om sin genre. De älskar att prata om vad de läser och att tipsa andra om sina favoriter och få nya tips tillbaka. En mer tacksam publik kan man knappast ha som föreläsare; en publik som inte bara lyssnar och vill ha mer, utan som också gärna frågar, kommenterar och diskuterar.
    Många läsare som hör mig prata om deckare för första gången brukar säga att en viktig del av behållningen är att jag sätter ord på och kategoriserar den kunskap de redan har. Alla vet ju att de gillar den ena författarens böcker bättre än den andras, men kanske inte riktigt varför. Det blir plötsligt tydligt när man får klart för sig vad som skiljer en pusseldeckare från en seriemördarthriller, en spionthriller från en polisroman. Och alla känner ju till Miss Marple, men har inte tänkt på att hon bygger på en av de tidiga stereotyperna för kvinnliga detektiver, den nyfikna ungmön, som är en stereotyp vi faktiskt kan hitta i många deckare än idag – och just sådana likheter kan få oss att få syn på nya saker i en bok. Eller så har de inte funderat över vad det är som gör att de är så förtjusta i just de svenska landsbygdsdeckarna… Att få den egna kunskapen bekräftad, och att dessutom få strukturer som gör att kunskapen framträder ännu tydligare, är naturligtvis en härlig känsla.
    En av de vanligaste frågor jag får när jag är ute och pratar om deckare i olika sammanhang är vilken den bästa deckaren jag någonsin läst är. Det är en fråga som är helt omöjlig att svara på. Mitt standardsvar är att det växlar från vecka till vecka, från månad till månad, allteftersom jag läser nya böcker. Olika författare har ju olika kvaliteter, det blir en fråga om äpplen och päron, om personlig smak, och smaken är dessutom något som hela tiden utvecklas och förändras. Ju fler deckare man läser, desto snabbare förändras också preferenserna. Man vill ständigt bli överraskad, ständigt hitta något som känns originellt. Det gör också att jag ofta är förtjust i nya deckare. När jag förklarat allt det här brukar jag sen nämna några av mina favoritförfattare, men betona just att de är personliga favoriter, inte objektivt sett bäst i genren – som om nu någon bok någonsin skulle kunna vara objektivt sett bättre än alla andra.
    Boktips efterfrågas alltid, oavsett om jag föreläser på ett bibliotek eller nämner vad jag sysslar med för någon ny bekantskap på en fest. Jag svarar alltid med motfrågor. Vad är det bästa du själv läst på sistone? Vilka författare och vilken typ av deckare gillar du? Ska det vara snällt och klurigt eller blodigt och våldsamt? Ska det vara psykologiskt spännande eller kanske mycket action och högt tempo? Först när man vet vilken typ av deckare någon föredrar går det att ge bra rekommendationer. Det är meningslöst att rekommendera Jens Lapidus till någon som egentligen helst läser Kristina Appelqvist – eller tvärt om.
    En annan fråga jag ofta får är om jag själv tänker skriva någon deckare. Svaret där är också alltid ungefär det samma: Den chansen är nog väldigt liten… även om det hade varit kul! Jag är full av beundran för alla som lyckas färdigställa en bok. Det kräver otroligt mycket tid och hårt arbete, och ju mer jag träffar författare, desto mer jobb inser jag att det är att få ihop en bok. Dessutom är jag helt övertygad om att det är svårare att skriva en deckare än att skriva en vanlig roman, åtminstone en bra deckare. Det är så mycket som ska gå ihop, det måste vara spännande så att läsaren vill läsa vidare, samtidigt som logiken måste hänga ihop hela vägen. Man måste vara medveten om och ta hänsyn till genrekonventioner, men samtidigt bryta mot dessa lagom mycket så att läsaren fortfarande blir överraskad. När man läser så många deckare som jag gör blir man också extra medveten om hur svårt det är att skriva något som är riktigt bra och som skiljer sig från mängden. Det finna en massa deckare som följer standardformat 1A och som är bra, men de kan aldrig bli sådär riktigt fantastiska. Ibland kan den där skillnaden vara subtil och svår att se för den oinvigde, ibland ropar den högt till läsaren redan från första sidan. Men vad det är som gör att vissa författare lyckas få till det där lilla extra och andra inte, det är omöjligt att säga. Och när man som jag jobbar med deckare känns det inte riktigt som något attraktivt alternativ att skriva en medioker deckare… även om jag skulle vara extremt stolt även över att ha fått ihop en sådan – men chansen att det händer är nog nästan noll.
    Och varför skulle jag bli deckarförfattare när jag redan har världens bästa jobb? Jag får syssla med deckare på heltid, skriva och prata om det som intresserar mig mest, och dessutom träffa en massa intressanta läsare, författare och andra som på något sätt har med deckare att göra eller är intresserade av genren. Mina erfarenheter säger mig också att deckarförfattare generellt sett är trevligare och roligare än andra författare. Kanske beror det på att genren inte är lika pretentiös och prestigefylld som många andra typer av litteratur, och på att den svenska deckarscenen idag präglas mer av gemenskap än av konkurrens. Och detsamma verkar gälla de svenska deckarläsarna, som inte bara är väldigt kunniga människor som jag ständigt lär mig något nytt av, utan som också brukar vara väldigt trevliga bekantskaper. Sa jag att jag har världens bästa jobb?

    KERSTIN BERGMAN
    Kerstin Bergman är sekreterare i Svenska Deckarakademin där hon sedan 2011 innehar en av kritikerstolarna. Hon recenserar deckare i dagspressen och arbetar som föreläsare, skribent på deckarområdet inom företaget CrimeGarden. Vanligtvis bloggar hon om deckare på www.crimegarden.se.

Deckarakademin

Välkommen till Deckarakademins hemsida. Vi är en obunden organisation som sedan 1971 verkar för kriminalgenrens bästa bl a genom att ge ut antologier med såväl fakta som fiktion och genom att uppmärksamma kriminallitterära förtjänster genom att dela ut ett antal priser.

Kontakta oss

För frågor kring hemsidan: info@deckarakademin.se. För frågor kring våra priser m.m. maila info@deckarakademin.se
Hoppa till verktygsfältet